قیام امام سجادعلیه السلام
نهضت و نقش حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت سجاد علیه السلام بعد از قیام عاشورا
3. مشارکت با امام سجاد علیهالسلام
امام سجادعلیهالسلام بعد از امام حسینعلیهالسلام حجت خدا بر خلق و صاحب مقام ولایت بود، ولی به دلیل بیماری موقت بسیاری از برنامهها و مأموریتهای امامت را حضرت زینبسلاماللهعلیها انجام داد از این رو باید اذعان کرد حضرت زینبسلاماللهعلیها در پیشبرد اهداف قیام حسینی بعد ازعاشورا مشارکت داشتند و در برخی از صحنه ها حتی جان امام سجادعلیهالسلام را نجات دادند، هنگامی که کاروان کربلا را برای بردن به کوفه از کنار قتلگاه عبور میدادند حضرت امام سجادعلیهالسلام با دیدن صحنههای جانگداز عاشورا بویژه بدن امام حسینعلیهالسلام بسیار منقلب شدند که حضرت زینبسلاماللهعلیها ایشان را دلداری میدادند بنابراین حضرت زینبسلاماللهعلیها تا آخرین لحظه کنار امام سجادعلیهالسلام به انجام نقش رهبری کاروان و انجام مأموریتهای بعد از عاشورا پرداخت و از هیچ کوششی فرو گذار نکرد.
3. Partnering with Imam Sajjad (peace be upon him)
Imam Sajjad (PBUH) After Imam Hossein (PBUH) was an imam and leader of the Muslims from God but due to his temporary illness, Zaynab (PBUH) performed many Imamate programs and missions. Therefore, it should be acknowledged that Zaynab (PBUH) was very involved in promoting the goals of the post-Ashura Hussein uprising, and in some scenes even saved the life of Imam Sajjad (PBUH). When passing the Karbala convoy to Kufa across the slaughter, Imam Sajjad (pbuh) saw the devastating scenes of Ashura, especially the body of Imam Hussein (pbuh), which greatly encouraged by Zaynab (peace be upon her). So Zaynab (peace be upon her), until the last moment with Imam Sajjad (peace be upon him), performed the leadership role of the caravan and accomplished the post-Ashura missions and did her best
4. حفظ قیام عاشورا از خطر تحریف و نابودی
دشمن تصور میکرد با کشتن امام حسینعلیهالسلام و اسارت خاندان ایشان اثری ازآن حضرت وقیام عاشورا باقی نخواهد گذارد به همین دلیل سرمست از پیروزی ظاهری به جشن پرداخت خود را پیروز میدان معرفی کرد. یزید تلاش میکرد تا خود را شخص خوبی جلوه دهد، اما کاروان عاشورا در لباس اسارت، حرکت تبلیغی و افشاگری خود را آغاز کرده بودند. حضرت زینبسلاماللهعلیها به هر شهر و دیاری که میرسید با سخنرانی، تبلیغ و معرفی خود غوغا میکرد و اذهان بیدار میشد و مردم میفهمیدند که یزید چگونه اهداف پلید خود را وارونه جلوه داده است و خاندان وحی و نبوت و اهل بیتعلیهالسلام حقیقی را که بزرگان بشریتند خارجی معرفی کرده است، مردم هر شهر در همان دقایق نخستین ورود قافله اسرا میفهمیدند که اینان سروران امت اسلام و خاندان پیامبرند و آن که به واقع خارجی و جنایتکار است یزید و حکام اوست . این حرکت از سوی کاروان حسینی حداقل دو اثر بزرگ داشت: یکی نجات قیام حسینی از خطر نابودی و دوم نجات از خطر تحریف و انحراف. (مهدوی یگانه، ص21)
ادامه دارد…
4. Keeping the Ashura uprising from danger of distortion and destruction
The enemy thought that by killing Imam Hussein d (peace be upon him) and capturing their family there would be no trace of the Imam and the uprising of Ashura, so they celebrated the apparent victory and declared themselves victorious. Yazid was trying to make himself look good, but the Ashura convoy had begun their propaganda campaign in captivity. Majesty Zaynab (may Allah be pleased with her) made a speech, propaganda, and introduction to every city that she reached, awakening the minds of the people and they understanding how Yazid turned his evil intentions upside down and the family of revelation and prophecy and Ahl al-Bayt (PBUH), who is the great man of humanity, has declared foreign. The people of each city knew in the very first minutes of the capture of the captives that they were the leaders of the Ummah of Islam and the Prophet’s family, and that Yazid was a foreign and criminal ruler. The move by Hosseini’s convoy had at least two major effects: one rescuing Hosseini’s uprising from the danger of being destroyed and the other saving from the danger of distortion. (Mahdavi Yeganeh, p. 21)
continues