نقش حضرت زینب سلاماللهعلیها
نقش حضرت زینبسلاماللهعلیها بعد از قیام عاشورا
Role of Majesty Zainab (peace be upon her) after Ashura
نقش به معنی جایگاهی است که فرد، بر اساس آن عهدهدار انجام کار یا برنامه ای خاص میگردد، به گونه ای که با انجام آن نقش، برنامه مورد نظر به سرانجام میرسد. حضرت زینبسلاماللهعلیها نیز با نقشی که بعد از قیام عاشورا برعهده گرفتند، یک برنامه و قیام بزرگ را رهبری نمودند. در زمینه مقاله فوق، منابعِ در اختیار، کافی و جامع نبود و تنها به چند کتاب و فصلنامه در حیطه موضوع مورد نظر دست یافتم تا زمینه انجام چنین مقالهای فراهم گردد. پس از پایان مقاله فوق به این نتایج دست یافتم که: بعد از قیام عاشورا اینکه این قیام جاوید باقی بماند یا فراموش شود بستگی به اسیران کربلا داشت که در رأس آنها حضرت زینبسلاماللهعلیها و امام سجادعلیهالسلام قرار داشتند که این دو با شیوه های مختلفی نگذاشتند که قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود.
Abstract Role means the position where the individual is assigned to perform a particular task or program in such a way that the role ends in the desired program. Majesty Zaynab (pbuh) also led a grand program and uprising with the role they took after the Ashura uprising. In the context of the above article, the resources were not sufficiently comprehensive and only a few books and journals on the subject were available to provide such an article. After concluding the above article, I came to the following conclusion: after the Ashura uprising that this immortal uprising would remain or be forgotten, it depended on the captives of Karbala, who were led by Majesty Zaynab (peace be upon her) and Imam Sajjad (peace be upon him). In many ways they did not allow the Ashura uprising to be forgotten.
آن حضرت اگرچه در شرایط نگرانکنندهای قرار داشتند ولی از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را کردند و شروع به سخنرانی نموده و جنایت و اعمال زشت امویان را درخصوص حوادث کربلا افشا نمودند. خون امام حسینعلیهالسلام هدفدار است و این مهم بر دوش حضرت زینبسلاماللهعلیها بود و او نقش اساسی در رسوا ساختن ستمگران اموی را به عهده داشت و در هر فرصتی با خطابه وسخنرانی و پاسخگویی به پرسش ها در تاریکیها نور افشانده وغفلتها را زدود، آن حضرت بعد از واقعه کربلا تمام عمر خود را با گریه و بیان وقایع عاشورا گذراند و با افشاگری و تحریک عواطف و به خروش درآوردن احساسات برضد یزید تلاش بسیاری نموده و با ایراد خطبه ها، تبلیغات وارونه آنان را واژگون نمود. آن حضرت پیام شهدا را که عبارت بود از: احیای اهداف اسلام، حفظ کیان آن و نبرد با طاغوتیان به مردم ابلاغ کرد. یکی دیگر از فعالیتهای حضرت زینبسلاماللهعلیها این بود که از تحریف حادثه کربلا به وسیله دشمن جلوگیری کرد.
Although she was in a state of distress, she made the most of the opportunity and began to lecture and expose the crimes and ugly acts of the Umayyad in connection with the events in Karbala. The blood of Imam Hussein (PBUH) is targeted and this was on the shoulder of Majesty Zaynab (PBUH) and she played a key role in discrediting the Umayyad oppressors and at every opportunity by delivering a speech and answering questions in the dark. Shedding light on the wicked, she spent her entire life after the events of Karbala, crying and expressing the events of Ashura, exerting many revelations and revelations in her sermons, reversing their revelations and slandering them. The Majesty conveyed to the people the message of the martyrs, which was to revive the aims of Islam, to preserve it, and to fight the rebels. Another of the activities of Majesty Zaynab (peace be upon her) was to prevent the enemy from distorting the incident in Karbala.
کلید واژهها: تحریف، قیام، افشاگری، بازگویی.
Keywords: distortion, uprising, revelation, recounting.
مقدمه: نقش به معنی جایگاهی است که فرد، بر اساس آن عهدهدار انجام کار یا برنامهای خاص میگردد به گونهای که با انجام آن برنامه پیشرو به سرانجام میرسد . حضرت زینبسلاماللهعلیها نیز با نقشی که بعد از قیام عاشورا برعهده گرفتهاند یک برنامه و قیام بزرگ را رهبری نمودند.
Introduction: Role means the position by which a person undertakes a particular task or program in such a way that the program ends. Majesty Zaynab (pbuh) also led a grand program and uprising with the role they took after the Ashura uprising.
با هدف آشنایی و آگاهی بخشیدن مخاطب به نقش حضرت زینبسلاماللهعلیها و روشن شدن حقایق قیام عاشورا برای عموم تا از خواب غفلت بیدار شده، با دیدی روشن و واقع بینانه به این قضیه بنگرند.
To make the audience aware of the role of Majesty Zainab (peace be upon her) and to make the truth of the Ashura uprising clear to the public in order to awaken the neglected, to look at this with a clear and realistic view.
مقاله فوق به روش کتابخانهای و نکتهبرداری نکات مهم و کلیدی تدوین گردید که در ادامه در نظر دارد به بحثهایی چون: پیام رسانی و افشاگری، حفظ قیام عاشورا از تحریف و نابودی، بازگویی وقایع، به منزل رساندن بار انقلاب و… اشاره کند.
The above article has been formulated through library method and key points which will be discussed in the following sections: messaging and disclosure, preserving the Ashura resurrection from distortion and destruction, recounting the Events .bringing the revolution to home .
1: حضرت زینبسلاماللهعلیها پیامرسانی و افشاگری
1. Majesty Zaynab (peace be upon her) messaging and preaching
از اهداف اصلی قیام عاشورا پیام رسانی و افشاگری است. حضرت زینبسلاماللهعلیها و همراهان تعمداً در مقابل مردم سخنرانی، سوگواری و مرثیه خوانی میکردند و عواطف آنها را تحریک مینمودند تا با شمردن آنچه برآنان و مردانشان گذشته مردم را برعلیه طاغوت متحد کنند، از این رو حضرت زینبسلاماللهعلیها از هر فرصتی برای تحقق این هدف مهم استفاده می کردند . سخنان و خطبههای ایشان وجدان خفته مردم را بیدار کرد.
One of the main goals of the Ashura uprising is messaging and revelation. Majesty Zaynab (PBUH) and her companions deliberately lectured, mourned upon the people and encouraged their emotions to unite the people against the raven by counting on them and their men, so Majesty Zaynab (PBUH) took every opportunity to achieve this important goal. Her words and sermons awakened people’s dormant conscience.
مردمی که با افسونگریهای حکومت، گویا در خواب عمیقی فرو رفته بودند. عکسالعملهای خطبههای حضرت در بین مردم چنان شدید بود که آن سخنان همچون صیحه آسمانی که یکباره همه جا را فرا میگیرد آنجا را فرا گرفت، آن حضرت با سخنان ملکوتی خود حقایق تلخ عاشورا را بازگو نمود و پرده از روی حقایق برداشت تا فرزندِ زیاد نتواند آن را تحریف نماید. سخنان آن حضرت آنی نبود که به فراموشی سپرده شود. گفتار آن حضرت آنچنان اثر عمیق در مردم به جای گذاشت که توانست در حادثه خونین طف به بهترین صورت انتقام بگیرد و آنان را آنچنان آگاه نماید که هیچ خبری مخفی نماند و نگذارد که اهداف یزید به نتیجه برسد. (هاشمینژاد، ص 50) ادامه دارد… .
People who seemed in deep sleep with the glamor of the government. The reaction of the Majesty ’s sermons was so intense among the people that the words, like the heavenly shout that is pervasive, spread everywhere, with her heavenly words telling the bitter truths of Ashura and revealing the truth until Ibn Ziad and He can’t distort it much. Her words were not immediately forgotten. Her speech had such a profound effect on the people that it was best to take revenge on the bloody incident and to make them aware that no news would be kept secret and that Yazid’s intentions would not result. (Hashemi Nejad, p:50)
شب قدر
Walking pilgrims; from Shalamche to Karbala
Walking Arbaeen Hosseini
Magnificent and magnificent
La marcha de Arba’ín
Debido a las recomendaciones sobre la Ziarat de Arba’ín y las recompensas que tiene esta acción, todos los años los shiítas marchan a pie hacia la ciudad de Karbalá, en Iraq. Esta procesión se considera la mayor procesión de todo el mundo. Por ejemplo, en el día de Arba’ín del año 2013, casi veinte millones de peregrinos llegaron a Karbalá y visitaron el santuario del Imam Husain (P).
Qazi Tabataba’í escribe al respecto que la peregrinación a Karbalá en el día de Arba’ín ha sido una tradición antigua entre los shiítas desde la época de los Imames infalibles (P). Incluso durante las dinastías de los califas omeyas y abasidas, los shiítas no dejaron esta tradición debido a su gran importancia y recomendación
wikishia.net
یوم الترویه
Brief introduction of Ziarat Arbaeen
Ziarat Arba’een can be divided into parts as outlined below:
1. Like other Ziarats, Ziarat Arbaeen starts with greeting Imam Hussein (A.S) and then describing his various titles, such as Seyyedo Shohada and each one of these titles describes a special dimension of Imam’s personality.
2. In this part, the special divine honours given to Imam Hussein (A.S) as a result of his martyrdom in Karbala are mentioned; such as, he is one of the leaders of the religion, a defender of the justice and successor of the prophets as well as a divine proof.
3. The third part deals with the philosophy of Ashura uprising and the various aims of the uprising are explained. The main aim is mentioned as guiding, saving and awakening people.
4. In this section, the enemies of Imam Hussein (A.S) are introduced; their aims and the various anti-God groups who were deceived by the world.
5. This section is dedicated to Jihad in the way of God and martyrdom and the difficulties and sufferings that Imam (A.S) and his family and companions faced. It is mentioned here that Jihad in the way God succeeds by sacrifice, patience and sincere deeds.
6. This section is for cursing the enemies and asking for God’s curse on them
7. In this part, Imam’s connection to the line of the prophethood is mentioned.
8. The message of this section is that honourable death is better than a life without dignity.
9. This part is about expressing strong disapproval of those who cooperate with oppressors.
10. Again, in this section, the nobleness and purity of Ahl-ul-Bayt (A.S) is emphasized.
11. In this part the importance and eminent position of Imams and Imamate are described.
12. Three elements of belief, submission and following the line of Imams are mentioned in this section as the main principles of guidance.
13. This part deals with declaration of position. By knowing Imams we should know their positions regarding various issues.
14. And the final section is to end the Ziarat with final greetings.
Source: shafaqna.com
What is Arbaeen's walking for
Fighting against Arrogance and Opposition to the Cruelty as an Intrinsic Nature of Human Being
Opposition between justice and cruelty has been existed from the first day of the Creation until forever. Bringing justice and eliminating cruelty have been institutionalized in human nature so that such attitude known as “Fighting against Arrogance” on global scale.
Islamic Messianism is a Common Doctrine among all Religions